Unde trebuie sa se opreasca prietenia dintre manager si subalterni

 

managerIn zilele noastre, petrecem mai mult timp la birou cu seful si colegii, decat acasa cu familia. Asadar, este absolut normal sa dezvoltam relatii mai mult decat colegiale cu oamenii cu care lucram, iar uneori la serviciu se leaga cele mai durabile prietenii sau chiar se intemeiaza familii.

Sa ai o relatie de prietenie cu cei alaturi de care lucrezi poate fi un avantaj, pentru ca acest lucru face munca in echipa mai simpla, iar valorile si ideile comune vor face ziua de lucru mai usoara, intr-un mediu in care te simti bine.

Ce se intampla insa cand aceasta apropiere se produce intre manager si subalternii sai? Datorita timpului petrecut impreuna si colaborarii stranse dintre sef si echipa, este fireasca o apropiere dincolo de colegialitate, mai ales daca sunt personalitati asemanatoare, care impartasesc nu numai aceleasi principii la munca, dar si aceleasi idei si valori in viata de zi cu zi.

In ziua de astazi, seful nu mai sta inchis intr-un birou si se intalneste cu subalternii doar la sedinte. Birourile open space in care se lucreaza in majoritatea multinationalelor permit o apropiere mult mai mare intre manager si echipa sa. Seful sta in mijlocul echipei si chiar daca are un birou, acesta este intre geamuri. In companiile de astazi, managerul mananca impreuna cu angajatii sai la cantina, petrece timp cu ei in locurile de relaxare amenajate de companie si, uneori, iese seara impreuna cu echipa, la masa sau la un meci de fotbal.

In aceste conditii, se ridica intrebarea: pana unde poate merge prietenia dintre un manager si angajatii pe care ii are in subordine si care sunt limitele peste care nu trebuie sa treaca niciodata un sef in relatia cu subalternii sai?

Prietenia dintre manager si subalternii sai, o sabie cu doua taisuri

Suntem cu totii de acord ca o relatie de prietenie imbunatateste comunicarea, iar buna intelegere dintre cei doi duce la o eficienta mai mare la birou. Insa, specialistii in resurse umane sustin la unison ca o linie nedefinita intre viata personala si cea profesionala intre sef si angajati poate complica lucrurile.

In urma cu 10-15 ani, departamentul de HR ii sfatuia pe manageri sa-si apropie angajatii si sa fie prieteni cu ei, pentru a le castiga increderea si a facilita munca in echipa. In prezent, mai ales cand vorbim despre generatia Millennials, care nu ia autoritatea si ierarhia foarte in serios si care ii trateaza pe toti in mod egal, aceasta apropiere poate fi inteleasa gresit si poate avea consecinte nu dintre cele mai bune. Prietenia dintre manager si echipa sa este o sabie cu doua taisuri, iar relatia trebuie pastrata undeva la mijloc, in echilibru.

In aceasta perioada, in care exista o competitie acerba pentru talente, este indicat ca managerul sa fie apropiat de subalternii sai. Acest lucru nu numai ca ajuta la construirea loialitatii angajatului fata de angajator, dar contribuie si la crearea unei atmosfere de lucru pozitive, a unei culturi corporate deschise si creste satisfactia la locul de munca si, implicit, productivitatea.

Insa, managerii trebuie sa stie pana unde trebuie incurajata aceasta apropiere. Este in regula sa iesi la o bere dupa serviciu cu echipa, dar aceasta iesire nu trebuie sa se intinda pana spre dimineata, intr-o atmosfera mult prea relaxata. Dupa o astfel de seara, va fi greu a doua zi ca managerul sa mai aiba autoritate in fata subalternilor cu care a baut pana la 4 dimineata si carora le-a facut confidente.

O apropiere pana la o anumita limita impusa de manager poate fi benefica pentru relatia sef-subaltern, dar specialistii in resurse umane spun ca ceea ce nu trebuie sa faca niciodata un lider este sa devina prieten cu angajatii sai pe retelele sociale. Angajatii sunt incantati cand sefii le accepta cererea de prietenie, insa in acest fel managerul nu face decat sa-si imparta viata privata – poze de familie, vacante, discutii cu adevaratii lui prieteni – cu subalternii si contactele de afaceri, ceea ce nu este indicat deloc. Sa fii prieten cu cineva pe Facebook coboara foarte mult nivelul relatiei dintre cei doi, cei mai multi oameni considerand ca daca sunt prieteni virtuali cu cineva, acest lucru ii poate face automat prieteni si in viata reala.

Problema cea mai mare cu prietenia dintre sef si subaltern este ca nu poti fi prieten cu toata lumea. Pe de-o parte, o relatie de prietenie se leaga avand la baza o serie de valori, preocupari si pasiuni comune. Astfel, managerul se va apropia doar de unii subalterni, ceilalti considerandu-se dati la o parte.

Pe de alta parte, atunci cand relatiile sunt prea stranse, seful tinde sa fie mai putin autoritar, sa treaca peste greseli si sa-si favorizeze doar prietenii, in detrimentul celorlalti. Acest lucru nu este numai lipsit de etica, dar duce si la rezultate proaste si la scaderea productivitatii.

Unde trebuie sa se opreasca prietenia sef-subaltern:

  1. Relatiile prea apropiate doar cu unii dintre angajati induc ideea de favoritism, deci lucrurile trebuie sa se opreasca inainte ca ceilalti sa traga aceasta concluzie.
  2. Prietenilor le este greu sa fie critici unul cu celalalt. Din momentul in care managerul nu mai observa greselile facute de angajatii lui sau le trece cu vederea, relatia de prietenie trebuie reevaluata.
  3. De cele mai multe ori, relatiile de prietenie la birou sunt false si urmaresc anumite avantaje: angajatii vor sa fie mana dreapta a sefului, in vederea unei promovari, in timp ce managerii urmaresc o apropiere mai mare fata de angajati, pentru a-i folosi in diverse scopuri.
  4. Distanta dintre un manager si subalternii sai va fi intotdeauna acolo, indiferent de cat de apropiati sunt, pentru ca aceasta este ordinea ierarhica intr-un birou. Iar o prietenie adevarata nu poate exista intre cei doi, pentru ca intr-o prietenie cei doi sunt egali.
  5. Managerii sunt responsabili pentru productivitatea angajatilor lor si sunt platiti ca sa le monitorizeze performantele. In momentul in care apropierea dintre cei doi afecteaza aceste cerinte, relatia trebuie reevaluata.
  6. Cand se fac promovari, prietenul sefului se asteapta ca el sa fie avut in vedere. Daca acest lucru se intampla, pot aparea suspiciuni de favoritism, iar daca nu se intampla, relatia de prietenie se clatina serios.

In consecinta, prietenia dintre sef si subalterni este un concept care suna bine, dar care nu exista in adevaratul sens al cuvantului. Oricat de apropiate ar deveni cele doua parti, la un moment dat, prin natura pozitiei pe care o ocupa fiecare in ierarhia profesionala, vor interveni situatii in care, fie managerul nu-si poate face bine treaba din cauza relatiei care il leaga de angajatii sai, fie salariatii nu vor munci la capacitate maxima, mizand pe prietenia cu seful. Se creeaza astfel un cerc vicios care nu face decat sa pericliteze atmosfera la birou si productivitatea.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics