Cum cresti motivatia angajatilor: totul tine de disciplina, nu e magie

motivatieStim cu totii ca angajatii demotivati nu performeaza, au o productivitate a muncii slaba si cu prima ocazie ies pe usa si isi parasesc angajatorul. Cu adevarat ingrijorator este faptul ca, potrivit unui studiu Gallup, peste 70% dintre angajati au declarat ca se considera demotivati la locul de munca.

Si desi organizatiile sustin ca stiu cat de important este pentru companie ca angajatii sa fie motivati si captivati de ceea ce fac, majoritatea esueaza in a gasi managerii care sa faca acest lucru. Pentru ca acelasi studiu arata ca o majoritate covarsitoare dintre respondenti a spus ca motivatia si rezultatle sunt influentate direct de managerii lor. Cu alte cuvinte, angajatii nu-si parasesc joburile, ci isi parasesc managerii.

Un alt studiu, al Universitatii din California arata ca angajatii motivati din cadrul companiei sunt cu peste 30% mai productivi, au vanzari mai mari in proportie de 37% si sunt de trei ori mai creativi fata de angajatii demotivati. Totodata, foarte putini dintre cei care sunt implicati in ceea ce fac se gandesc sa-si caute un alt job.

Top 5 factori care ii demotiveaza pe angajati:

  • Existenta prea multor reguli si regulamente;
  • Nerecunoasterea realizarilor;
  • Angajarea si promovarea unor oameni nepotriviti;
  • Toleranta fata de performantele slabe;
  • Nerespectarea promisiunilor.

Astfel, in opinia specialistilor in resurse umane, cheia unei afaceri catre rezultate importante si succes financiar nu tine neaparat de strategii, ci de abilitatile si caracterul managerilor care conduc echipele de angajati. Un business creste daca gaseste managerii care sa motiveze angajatii, sa le fie coachi si sa le fie si lideri.

Daca o companie vrea ca angajatii pe care ii are sa produca bani, atunci trebuie sa le ofere acestora ceva incitant si recompense, care sa-i tina concentrati. Acesti oameni trebuie sa aiba lideri in care pot avea incredere, carora le pasa de business si, mai ales, care sa fie integri.

Cum isi motiveaza un lider angajatii

Din pozitia de manager, impactul asupra motivatiei angajatului este incomensurabil. Prin modul in care vorbeste si cuvintele folosite, prin limbajul trupului, prin expresia fetei, managerul isi transmite opiniile si valorile catre angajati.

Specialistii in resurse umane sustin ca aprecierea la locul de munca este elementul cheie pentru motivatia si moralul angajatilor. Sentimentul ca managerul le apreciaza valoarea are repercusiuni imediate asupra felului in care angajatii se pozitioneaza fata de job, devin mai competitivi, vor sa fie mai pregatiti si sa avanseze in cariera si simt ca sunt indispensabili.

Dar chiar si pentru unii dintre cei mai expetimentati manageri, de multe ori sa-si tina angajatii motivati se poate dovedi un pariu pierdut. Respectarea unor reguli simple, sustin specialistii, poate face, insa, diferenta.

Reguli pentru a pastra motivatia angajatilor la cote inalte

Asigura-te ca angajatii tai au inteles ceea ce le ceri! Multe dintre neintelegerile dintre manager si echipa sa apar atunci cand cele doua parti nu vorbesc aceeasi limba si nu se inteleg asupra a ceea ce trebuie sa faca impreuna. Pentru ca lucrurile sa mearga bine de la inceput, managerii au obligatia de a explica foarte clar obiectivele, precum si asteptarile pe care le au de la angajatii lor la finalul proiectului. De asemenea, este foarte important ca cerintele sa nu se schimbe la mijlocul proiectului. Daca obiectivele nu sunt clare de la inceput si nu sunt intelese, desele schimbari ulterioare ii frustreaza pe angajati si contribuie la scaderea increderii in sine. Iar o incredere scazuta in sine este primul pas catre demotivare. De aceea, corectitudinea, fair-play-ul si acuratetea sunt elemente cheie in construirea relatiei dintre manager si angajati si in pastrarea motivatiei la locul de munca.

Foloseste cuvinte simple, dar puternice pentru a-ti motiva angajatii! Un manager popular printre angajatii sai este acela care este apropiat de ei si care ii asculta. Si, mai ales, care ii apreciaza. Iar aprecierea nu trebuie sa se traduca, neaparat, prin beneficii financiare, premii sau cadouri (desi au si aceste componente importanta lor in mentinerea motivatiei pe termen lung). Cuvinte simple, de apreciere, cum ar fi:  “Te rog!”, “Multumesc!”, “Ai facut treaba buna!”, “Esti cel mai bun!” pot face minuni atunci cand vorbim de implicarea la locul de munca.

Starea ta de spirit influenteaza moralul angajatilor. Poate ca de multe ori nu ai starea de spirit necesara sa vii cu zambetul pe buze la serviciu, sa faci glume sau sa intretii o atmosfera relaxata la locul de munca. Cu toate acestea, felul in care te comporti cand intri pe usa biroului poate influenta intreaga zi a angajatilor. In consecinta, oricat de greu ar fi pentru tine si oricate greutati ai avea in viata personala, functia de manager este ca un rol pe care un actor il joaca intr-un film. Intotdeauna o stare de spirit pozitiva de dimineata va stabili nota in care se va desfasura intreaga zi. Atentie, insa, si la buna dispozitie fortata, falsa, care va fi detectata imediat. Daca simti ca nu poti fi pozitiv este mai bine sa stai deoparte intreaga zi, dupa ce stabilesti la inceputul zilei obiectivele.

Ofera feedback de cate ori ai ocazia! Oamenii vor sa stie ca fac bine ceea ce fac. Sau chiar daca nu fac bine, vor sa li se spuna acest lucru. Indiferenta fata de munca lor si lipsa de reactie din partea managerului este intepretata negativ, ca lipsa de profesionalism. Angajatii vor sa stie cand un proiect a iesit bine sau cand a iesit prost. Au nevoie de informatii care sa-i ajute in evaluarea lor profesionala. In lipsa acestora, se instaleaza neincrederea si lipsa de motivatie. De aceea, un dialog continuu cu angajatii este cel mai indicat in pastrarea implicarii lor. Fie ca se organizeaza sedinte cu toata echipa, fie la nivel individual, managerul trebuie sa ofere zilnic feedback angajatilor pentru a le pastra motivatia si un moral bun.

Concentreaza-te pe dezvoltarea aptitudinilor angajatilor! Orice angajat vrea sa evolueze profesional si sa-si imbunatateasca aptitudinile la locul de munca. Managerul este omul care il inspira, care il motiveaza si care il invata. Asadar, un bun manager stie sa identifice calitatile unui angajat si-l va ajuta sa si le dezvolte. Totodata, acesta va incuraja creativitatea, experimentele si-si va sustine angajatii in proiectele lor. Managerul vorbeste cu fiecare angajat in parte, dedica timp planurilor lor individuale si-i ajuta sa treaca la nivelul urmator, chiar daca uneori acest lucru inseamna ca-i vor lua locul sau vor trece deasupra lui in ierarhie.

Sa mentina motivatia angajatilor poate fi una dintre cele mai mari provocari pentru un manager. Toti se intreaba cum sa creeze un mediu de lucru in care fiecare sa se simta motivat, antrenat in ceea ce face si multumit de ceea ce face. Iar specialistii in resurse umane raspund simplu: nu e magie, e disciplina.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics