Modificari aduse de Ordonanta de Urgenta aprobata de Guvern in 8 noiembrie 2017 in privinta impozitului pe venit si a contributiilor sociale

Miercuri, pe 8 noiembrie a fost aprobata de Guvern ordonanta de urgenta ce modifica Codul fiscal. Aceasta ordonanta introduce modificari si cu privire la impozitul pe venit, care va fi redus de la 16% la 10%, incepand cu 1 ianuarie 2018, si la contributiile sociale, care vor fi trecute in mare parte in sarcina angajatului si simplificate ca structura prin reducerea numarului contributiilor sociale totale (angajat si angajator) de la de la 9 la 3. Iar cotele cumulate ale contributiilor sociale obligatorii vor fi reduse per total cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%.

Puteti citi comunicatul publicat pe site-ul Guvernului aici, iar link catre proiectul ordonantei de urgenta regasiti aici.

Conform comunicatului emis de Guvern, modificarile introduse prin aceasta ordonanta reprezinta „o serie de masuri cu impact benefic atât economic, cât si social”.

In presa insa si in mediul de afaceri, parerile sunt impartite, unii considerand ca aceasta masura ar putea avea si efecte mai putin benefice.

De exemplu, va afecta industria IT incetinind cresterea acesteia, datorita generarii unor costuri suplimentare la nivel de angajator, in cazul in care se vor mentine constante salariile nete ale angajatilor. Sau va crea mai multa bulversare in loc de simplificare, din cauza modificarilor care vor fi necesare pentru actualizarea sistemelor IT contabile interne si actualizarii contractelor de munca simultan la aproape toti angajatii.

De asemenea, la nivel de angajat, in cazul celor care si-au negociat salariile la nivelul salariului brut, s-ar putea sa aiba loc o reducere a salariilor nete, daca angajatorii nu vor dori sa modifice contractele de munca.

E posibil si faptul ca exceptarea de la obligativitatea platii CAS si CASS a persoanelor ce obtin venituri din activitati independente in conditiile in care acestea obtin si venituri salariale sa creeze o oportunitate de arbitraj fiscal, si o sub-declarare a veniturilor salariale, cu potentiale consecinte semnificative pentru bugetul de stat.

***

Reluam mai jos principalele modificari ce vor fi introduse in privinta impozitului pe venit si a contributiilor sociale.

Impozit pe venit

Ordonanta prevede, incepand cu 1 ianuarie 2018, pentru impozitul pe venit, reducerea cotei de la 16% la 10%.

Noua cota de 10% va fi aplicabila pentru pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din cedarea folosintei bunurilor, din pensii, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din premii si din alte surse.

Noua cota de 10% va fi aplicabila si in cazul veniturilor din investitii, insa mai putin pentru veniturile din dividende, pentru care se mentine cota de impozit de 5%.

Contributii sociale pentru venituri salariale si asimilate

Proiectul de act normativ prevede transferul contributiilor de la angajator la angajat si reducerea numarului de contributii sociale obligatorii (totale, angajat si angajator) pe care trebuie sa le plateasca angajatorii pentru angajatii proprii, de la 9 la 3.

Contributia la pensii (CAS) si contributia la sanatate (CASS) sunt trecute integral in sarcina angajatului si se modifica cotele dupa cum urmeaza:

  • CAS pentru conditii normale de munca va fi de la 1 ianuarie 2018 in cota de 25%;
  • CASS va fi in cota de 10%

CAS si CASS vor fi datorate de catre angajati, inclusiv in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, plafonul minim fiind stabilit la nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza acestea, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.

In ceeea ce priveste CAS, la nivel de angajator se vor mentine urmatoarele cote pentru conditii deosebite si conditii speciale de munca:

  • 4%, daca este vorba de conditii deosebite de munca,
  • 8%, daca este vorba de conditii speciale de munca.

Toate celelalte contributii sociale se aboga si va fi introdusa in schimb contributia asiguratorie pentru munca, in cota de 2,25%, ce va fi in totalitate in sarcina angajatorului.

Aceasta contributie practic le inlocuieste pe cele scoase, si va avea aceleasi termene de declarare si plata: 25 a lunii urmatoare celei in care s-au obtinut veniturile sau 25 a lunii urmatoare trimestrului in care s-au obtinut veniturile.

Tabelul de mai jos prezinta comparativ cum vor arata contributiile sociale si cotele aferente incepand cu 1 ianuarie 2018 fata de 2017.

Venituri din salarii si asimilate Cote 2017 Cote in vigoare de la 1 ianuarie 2018
CAS angajator – conditii normale de munca 15.80%
CAS angajator – conditii deosebite de munca 20.80% 4.00%
CAS angajator – conditii speciale de munca 25.80% 8.00%
CASS angajator 5.20%
Contributia de asigurari pentru somaj – angajator 0.50%
Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate 0.85%
Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
min 0.15%
max 0.85%
Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale 0.25%
Contributia asiguratorie pentru munca – angajator 2.25%
CAS angajat 10.50% 25.00%
CASS angajat 5.50% 10.00%
Contributia de asigurari pentru somaj – angajat 0.50%
Impozit pe venit 16.00% 10.00%

Ar fi de mentionat ca in cazul in care angajatorii vor accepta mentinerea nivelului actual al salariului net pentru angajatii lor, costurile salariale totale, inclusiv impozit pe venit si contributii sociale, vor inregistra o descrestere de aproximativ 1%. Salariul brut ar trebui sa creasca cu aproximativ 20% ca sa poata fi mentinut nivelul salariului net.

In cazul in care, insa, nu se va modifica salariul brut, un angajat ar inregistra o descrestere cu aproximativ 17% a salariului net. Doar in cazul salariului minim pe economie nu ar trebui sa fie resimtita o astfel de descrestere, caci in acest caz, salariul net va fi mentinut prin cresterea preconizata a nivelului salariului minim brut pe economie de la 1450 RON la 1900 RON.

Majorarea salariului minim brut pe economie nu a fost aprobata acum, fiind amanata pentru o sedinta ulterioara, dar probabil va fi aprobata pana la finalul anului, cand vor intra in vigoare si noile prevederi.

In cazul salariului minim pe economie, pentru angajator costurile salariale totale (salarii, impozit pe venit si contributii sociale) vor creste cu aproximativ 9%, scaderile de taxe fiind contrabalansate de cresterea nivelului minim.

Printre categoriile de angajati potential afectate de descresteri procentuale ale salariului net se numara si cei care sunt scutiti in prezent de impozitul pe venit, cum ar fi programatorii, persoanele care lucreaza in cercetare-dezvoltare, persoanele cu handicap grav. Alternativ, mentinerea nivelului salariului net pentru aceste categorii, ar putea insemna costuri suplimentare pentru angajator. Reprezentantii ANIS (Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii) au declarat ca modificarile in privinta taxelor salariale ar putea duce la costuri suplimentare de aproximativ 10% pentru industria IT, iar aceste costuri neprogramate ar putea incetini cresterea ei.

De asemenea, ar putea fi si alte cazuri particulare, de exemplu, angajatii firmelor aflate in insolventa, pentru care e posibil ca planul de reorganizare sa nu permita marirea salariului brut.

Persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente

Se va modifica si modul de stabilire a CAS si CASS pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente.

Astfel, baza de calcul va fi un venit ales, care nu poate fi mai mic decat salariul minim brut pe tara.

In ceea ce priveste CAS, sunt exceptate de la plata persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale numai pentru veniturile realizate din activitati pentru care, potrivit legii, exista obligatia asigurarii in aceste sisteme (de exemplu : avocatii, notarii, personalul monahal), inclusiv pentru veniturile de natura salariala realizate in domeniile respective (de exemplu : avocatii salarizati).

Sunt exceptate de la plata CAS si PFA si profesiile liberale care obtin si venituri din salarii sau venituri din pensii pentru care sunt asigurate in sistemul public de pensii sau intr-un sistem propriu de asigurari sociale.

De asemenea, persoanele fizice care realizeaza venituri lunare din activitati independente sub nivelul salariului minim brut pe tara nu vor avea obligatia sa plateasca CAS si CASS, insa vor putea opta pentru plata contributiei, in aceleasi conditii prevazute pentru cei care au obligatia platii contributiei.

Persoane fizice – categorii speciale

Persoanele care au calitatea de pensionari, someri, persoane aflate in concedii pentru cresterea copiilor, persoane care obtin ajutoare sociale si alte categorii de persoane aflate sub protectia sau in custodia statului vor fi asigurate in sistemul public de sanatate, fara plata contributiei, daca nu realizeaza venituri pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri impozabile si nici nu fac parte din categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei sociale de sanatate, pentru a putea beneficia de serviciile acordate de sistemul public de sanatate (altele decat cele de urgenta), vor avea urmatoarele optiuni, conform proiectului ordonantei :

  1. a) platesc CASS lunar, la valoarea salariului de baza minim brut pe tara, pe o perioada de cel putin 12 luni consecutive; sau
  2. b) la data la care acceseaza serviciile acordate de sistemul public de asigurari sociale de sanatate depun o declaratie si platesc CASS aplicat la o baza reprezentand de 7 ori salariul de baza minim brut pe tara.

Autor: Ina Tornea, ADIT

Apasa pe butonul de mai jos pentru a-ti calcula salariul dupa modificarea Codului Fiscal.

Simulare salarii 2018

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics