Managerii buni sunt din ce in ce mai greu de gasit. 10 calitati ale unui bun lider si cum il formam in interiorul companiei

manageriAngajarea unui bun manager este o problema a tuturor angajatorilor in zilele noastre. Sa gaseasca omul care sa gandeasca si sa reuseasca sa aplice cele mai bune strategii pentru cresterea business-ului in iuresul tehnologic al zilelor noastre este o provocare pentru majoritatea companiilor.

Nu este suficient ca persoana care ar trebui sa-ti conduca afacerea sa activeze in aceeasi industrie de ani de zile sau sa stie “dedesubturile” unui domeniu de activitate. Exista anumite calitati si aptitudini care fac diferenta intre un bun manager si unul mediocru.

Specialistii in resurse umane sustin ca solutia cea mai buna pentru a avea managerul de care ai nevoie este sa-l identifici si sa-l “cresti” in interiorul companiei, transferandu-i toate cunostintele tale si transformandu-l intr-un manager cel putin la fel de bun ca tine.

Primul semn care demonstreaza ca un angajat va fi un manager bun este acela ca are un plan de exit in cazul unei promovari. Angajatul care gandeste o strategie in cazul in care el va parasi pozitia pe care o ocupa si care va sugera si cativa posibili inlocuitori este managerul de care CEO-ul unei companii are nevoie. Pentru ca acest lucru demonstreaza ca se gandeste in avans, identifica situatia de criza si incearca sa gaseasca solutii pentru rezolvarea ei. In acest fel, desi la nivel micro, angajatul demonstreaza ca are o gandire proactiva, strategica, pe care o va folosi ulterior si din pozitia de manager.

Evident, nu este suficient, dar este un inceput de la care se poate porni, pentru a creste managerii de maine. Iar pentru a fi siguri ca au liderii de care vor avea nevoie in viitor, sefii de companii trebuie sa parcurga cativa pasi.

Cum “cresti” un bun manager in interiorul companiei

Un bun manager se formeaza in ani de zile. De aceea, este important ca procesul de pregatire a simplilor angajati pentru responsabilitatea cu care vine la pachet pozitia de manager sa inceapa din timp. Specialistii in resurse umane recomanda ca in cazul in care un angajat are potential pentru o astfel de pozitie si aptitudini de lider, pregatirea lui sa inceapa chiar astazi.

  1. Da-i responsabilitati si posibilitatea sa obtina experienta necesara! Din multitudinea de proiecte si responsabilitati pe care le ai ca manager, transfera cateva si catre cel pe care vrei sa-l pregatesti pentru aceeasi pozitie. Sunt situatii cu care angajatul tau nu este familiar, dar cu care trebuie sa se obisnuiasca daca intr-o zi va deveni el insusi manager. Astfel, are posibilitatea sa capete experienta, sa gandeasca cele mai bune solutii intr-o situatie data si sa ia decizii in consecinta. In acest fel, iti dai seama cum gandeste in situatii limita si daca are intr-adevar aptitudinile necesare pentru a fi un bun manager.
  2. Lasa-l sa se chinuie in situatii limita inainte de a-i veni in ajutor! Calitatile unui bun manager ies la iveala cel mai bine in situatii limita. Asadar, daca vrei sa testezi cat de bun este angajatul tau pentru a fi lider de echipa si de proiect, pune-l intr-o astfel de situatie si lasa-l sa se descurce singur. Evident, il urmaresti din umbra si poti interveni cu cateva sfaturi atunci cand vezi ca nu gaseste solutia salvatoare. Insa modul in care reactioneaza iti va arata daca este candidatul ideal pentru a deveni manager intr-o zi.
  3. Fii mentorul lui! Un bun manager nu poate forma buni manageri decat impartasind din experienta sa. De aceea, trebuie sa fii in permanenta in preajma celui pe care vrei sa-l transformi in lider si sa-l inveti prin exemple personale. Sfaturile tale ii vor oferi informatii importante si il vor incuraja. Mai mult, recomanda-i carti de specialitate despre afaceri si lideri de success, din care poate invata cum sa fie un bun manager, trimite-l la seminarii si traininguri, ia-l la intalnirile pe care le ai si ofera-i posibilitatea sa intalneasca si alti manageri din alte companii de la care poate invata!
  4. Invata-l sa-si creeze conexiuni. Participarea la seminarii si conferinte, intalnirile de afaceri il vor ajuta ca in timp sa-si creeze o retea de conexiuni si relatii cu alti manageri din acelasi domeniu de activitate, de la care poate invata si care il pot ajuta mai tarziu cand el insusi va deveni manager. De aceea, este important sa-l inveti sa socializeze mai intai in interiorul companiei, unde va cunoaste si alti manageri si colegi, dar si in exterior. Acest lucru il va ajuta sa initieze conversatii cu strainii, ii va da incredere in el si va avea catre cine sa se indrepte atunci cand are nevoie de ajutor.
  5. Invata-l sa aiba incredere in el si in deciziile sale! Poate cea mai importanta calitate pe care trebuie sa o aiba un manager este increderea in sine. Pentru ca toate aptitudinile de lider pe care le are si toate strategiile bune pe care le gandeste nu valoreaza nimic daca nu are suficienta incredere pentru a le si aplica. Fa-l sa se simta valoros pentru companie, ai incredere in deciziile sale si nu le pune la indoiala, da-i responsabilitati din ce in ce mai dificile in timp, repetandu-i ca le poate rezolva, permite-i sa ia decizii in situatii de criza! Toate acestea ii vor da incredere in el si in miscarile pe care le face, iar acest lucru ii va fi de folos atunci cand va veni randul lui sa conduca un departament sau o echipa si sa ia decizii majore in numele tuturor.

10 calitati ale unui bun manager: 

  1. Este onest, pentru ca angajatii sa aiba incredere in el;
  2. Este diplomat, pentru a rezolva crizele care apar in echipa sa;
  3. Este foarte bun in organizarea timpului;
  4. Stie sa delege din responsabilitati;
  5. Stie sa contruiasca o echipa puternica;
  6. Are inteligenta emotionala, care il ajuta sa empatizeze si sa gaseasca solutiile cele mai bune;
  7. Ii motiveaza pe ceilalti si ii responsabilizeaza;
  8. Stabileste asteptari si targeturi inalte si face tot posibilul sa le indeplineasca (“Asteptarile inalte sunt cheia pentru orice”, spunea antreprenorul american Sam Walton, fondatorul lantului de retail Wal-Mart.)
  9. Stie cum sa rezolve conflictele si situatiile de criza;
  10. Stie sa angajeze oamenii potriviti de care are nevoie.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics