Introvertitul si extrovertitul in acelasi birou: Cum ii integrezi in echipa si cum ii faci sa lucreze eficient impreuna

introvertitul si extrovertitulInca de cand Carl Jung a definit oamenii dupa personalitatea fiecaruia, a existat o diviziune intre introvertiti si extrovertiti. Firi total opuse, am putea spune ca cele doua tipuri de oameni nu se pot tolera mai mult de jumatate de ora in aceeasi camera. Ce se intampla insa cand se intalnesc in acelasi birou si sunt nevoiti sa interactioneze mai bine de 8 ore pe zi? Cum ii integrezi in echipa si ii faci sa se inteleaga unul cu celalalt, ba mai mult, sa obtina si rezultate pozitive lucrand impreuna?

Introvertitii sunt cei care se retrag in coltul biroului si simt o presiune imensa atunci cand trebuie sa interactioneze cu prea multa lume. Extrovertitii nu au astampar, nu obosesc niciodata sa vorbeasca cu toata lumea si sa gesticuleze si se simt oriunde ca acasa. Nimic nu-i enerveaza mai mult pe introvertiti decat aceasta atitudine a extrovertitilor. De aceea, lucrul impreuna nu poate fi decat un sir de provocari in fiecare zi. Si pentru ei, si pentru managerul lor.

Important de retinut este faptul ca oamenii sunt diferiti si ca nimeni nu se incadreaza in anumite sabloane. Cand un om este introvertit, acest lucru nu inseamna neaparat ca acea persoana uraste oamenii. La fel cum nici extrovertitii nu sunt superficiali si imprastiati, doar pentru ca sar de la o conversatie la alta, de la un om la altul. Lucrurile sunt mai complexe de atat, iar un manager bun va sti sa gestioneze situatia astfel incat cele doua tipuri de personalitate sa se tolereze si sa lucreze bine impreuna.

Diferentele dintre introvertiti si extrovertiti 

Principala si imensa diferenta dintre cele doua personalitati consta in felul in care cei doi interactioneaza cu cei din jur si ceea ce ii motiveaza. Atunci cand managerul a inteles aceste lucruri, ii va fi mai usor sa gestioneze relatia dintre cei doi la locul de munca.

Extrovertitii isi trag energia din interactiunea cu ceilalti, din conversatii si le face placere sa se simta stimulati in permanenta. De cealalta parte, introvertitii prefera sa-si petreaca timpul singuri sau in grupuri restranse de oameni si le place sa gandeasca mai mult decat sa sustina conversatii.

Extrovertitii interactioneaza in mod natural cu oricine, chiar daca nu stiu persoanele cu care intra in conversatie. Le place sa cunoasca multi oameni si sa-si largeasca cercul de contacte. De aceea, le este usor sa vorbeasca in public si pot indeplini cu succes joburi in vanzari sau relatii cu publicul. Extrovertitii prefera de obicei sa lucreze in birouri open space, unde pot comunica usor cu ceilalti colegi.

Introvertitii sunt la extrema cealalta. Prefera sa lucreze singuri sau in echipe foarte mici, iar motivul este simplu: au nevoie de liniste pentru a se concentra. Gandesc intotdeauna inainte de a vorbi si prefera sa taca si sa faca.

Unii se incadreaza perfect la cele doua extreme, insa majoritatea dintre noi ne situam undeva pe axa introvertit-extrovertit. Iar cei care se afla undeva la mijloc ii pot intelege si pe unii si pe altii. O buna intelegere a personalitatii cuiva este primul pas in a putea colabora, mai ales la locul de munca, unde se intalnesc toate tipurile de personalitate, care trebuie sa lucreze impreuna.

Mergi dincolo de stereotipuri

Desi la locul de munca se duce o lupta continua impotriva stereotipurilor, in special impotriva celor de varsta si de gen, iar organizatiile incearca sa creeze un mediu de lucru care sa nu incurajeze discriminarile de niciun fel, astfel de practici sunt des intalnite, iar introvertitii si extrovertitii sunt judecati gresit. Rezultatul unor astfel de judecati gresite se traduce prin anxietate, care poate duce la lipsa implicarii si scaderea productivitatii.

De multe ori, cand ne gandim la introvertiti, tindem sa avem idei preconcepute si sa gandim negativ. De exemplu, de cele mai multe ori, ne indoim de aptitudinile de lider ale unui introvertit, pentru ca este timid si nu ii place sa interactioneze cu oamenii. Dar nici extrovertitii nu ni se par potriviti pentru o asemenea pozitie, pentru ca fac prea mult zgomot pentru nimic si sunt obsedati de ei insisi.

Din nefericire, traim intr-o societate in care cine comunica si isi expune punctul de vedere este perceput ca fiind superior, iar cei care prefera sa stea retrasi sunt ignorati. De cele mai multe ori, valoarea se gaseste (si) la cei din ultima categorie, iar cine nu remarca aceasta valoare pierde o resursa importanta pentru companie.

Cum integrezi cele doua personalitati la locul de munca

Cel mai important aspect de care managerii trebuie sa tina cont atunci cand formeaza echipele cu care vor lucra este sa ia in calcul personalitatea fiecaruia, atuurile pe care le are fiecare si sa plaseze oamenii la locul potrivit. O echipa mixta, formata din oameni diferiti, cu personalitati diferite va avea succesul asigurat.

Introvertitul si extrovertitul vor lucra impreuna in aceeasi echipa, dar vor avea roluri diferite. De exemplu, la inceputul proiectului, cand se strang datele si se face documentarea, introvertitii sunt cei mai buni sa faca acest lucru, pentru ca se pricep cel mai bine sa faca cercetare si sa sintetizeze informatii. Extrovertitii se vor pricepe cel mai bine sa contacteze oameni, sa organizeze intalniri si evenimente, sa participe la conferinte si prezentari.

In consecinta, introvertitii vor face treaba de birou, care necesita analiza si acuratete, in timp ce extrovertitii vor prezenta lumii si vor vinde munca facuta de introvertiti. Isi vor folosi calitatile oratorice pentru a convinge clientii ca produsul lor, oricare ar fi acesta, este cel mai bun.

Astfel, introvertitii se potrivesc muncilor de birou, de research, de analiza si de creatie, in timp ce extrovertitii vor socializa cu lumea inconjuratoare. De aceea, este foarte important ca managerul sa intuiasca personalitatea fiecaruia si sa imparta rolurile in consecinta. Acesta trebuia sa aiba grija ca unii dintre membrii echipei sa nu atraga toata atentia, lasandu-i pe ceilalti in umbra.

De exemplu, in timpul unei sesiuni de brainstorming, managerul trebuie sa se asigure ca nu doar extrovertitii isi vor exprima parerile si vor fi in centrul atentiei, ci ii va incuraja si pe introvertiti sa comunice si sa-si spuna punctul de vedere, care uneori poate fi mai valoros decat tot ce s-a discutat anterior.

Sa integreze diferitele tipuri de indivizi la acelasi loc de munca nu va fi imposibil pentru manager atat timp cat isi cunoaste foarte bine echipa si felul in care lucreaza fiecare. La acestea se adauga respectul fata de fiecare si fata de munca fiecaruia. Cand managerul intelege toate aceste lucruri, munca in echipa va fi usoara, indiferent de cat de diferiti sunt membrii ei, iar rezultatele – pe masura.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics