Instrumente de recrutare dezvoltate de retelele sociale: Cum gasim cei mai buni candidati pe Facebook, LinkedIn sau Twitter

Social Media

De cativa ani incoace, viata multora dintre noi s-a mutat in online. Fie ca vorbim despre hobby-uri, cumparaturi, planificat vacante sau legat prietenii, internetul ne ofera tot ceea ce avem nevoie. Sa ne cautam job sau sa recrutam, daca suntem de partea cealalta a baricadei, a devenit doar unul dintre multele lucruri pe care le facem online.

Cand vrem sa ne cautam job sau cand angajatorii vor sa-si mareasca echipa, primul pas pe care il face toata lumea este sa intre pe internet. Iar retelele de socializare au devenit punctul fierbinte, locul in care isi petrece timpul o multitudine de oameni, de diferite tipologii si profesii astfel incat aceste retele au devenit instrumentul cel mai bun pe care il putem folosi pentru a ne angaja sau pentru a cauta angajati.

In toata lumea exista mai multe retele de socializare pe care le folosesc milioane de oameni, de exemplu, poate nu stiati ca exista VK, replica Facebook din Rusia, dar la nivel mondial si-au castigat notorietatea cateva pe care le folosesc mai toti cei care vor sa socializeze cu oameni de pe tot mapamondul si care vor sa fie conectati la tot ce se intampla in lume. Facebook, Twitter, LinkedIn si YouTube nu mai au nevoie de nicio prezentare.

Si pentru ca sunt folosite de miliarde de oameni (aproape o treime din populatia Globului, in cazul Facebook), aceste retele s-au dezvoltat in multe directii, inclusiv pe partea de recrutare.

Cel mai recent exemplu in acest sens este Facebook care a inceput inca din noiembrie anul trecut sa lucreze la un astfel de instrument, care transforma reteaua mai degraba intr-un site de joburi, facand concurenta directa rivalului profesional LinkedIn, dar si celorlalte site-uri de joburi existente pe piata.

Astfel, Facebook lucreaza la doua variante, una dedicata companiilor care recruteaza si alta celor care isi cauta un loc de munca. Prima varianta le va permite companiilor sa publice pe paginile lor oficiale de Facebook postari create special care le permit angajatorilor sa-si promoveze joburile disponibile.

Companiile vor fi puse in legatura cu cei care sunt in cautarea unui job prin intermediul aplicatiei Messenger, prin care angajatorul va putea obtine datele personale ale potentialilor angajati.

Noua aplicatie de la Facebook este inca in faza de testare, multi ridicand obiectii in ceea ce priveste protectia datelor personale si intimitatea, insa reteaua americana promite ca, pe viitor, va imbunatati acest instrument astfel incat joburile afisate utilizatorilor sa fie filtrate, iar postarile potentialilor clienti sa nu mai fie disponibile angajatorilor.

Acesta este doar un prim pas pentru transformarea retelelor sociale – care sunt, in momentul de fata, cele mai mari baze de date existente -, in veritabile instrumente de recrutare. Aceste site-uri, insa, sunt de cativa ani deja locul in care cererea se intalneste cu oferta de locuri de munca si reprezinta primul pas in procesul recrutarii.

Cum folosim retelele sociale in recrutare

Twitter

Considerat “ratusca cea urata” in comparatie cu Facebook, Twitter nu a prins foarte bine in Romania, insa este un instrument mult mai folosit decat Facebook in unele parti ale lumii. Cu mai mult de 500 de milioane de tweet-uri pe zi, Twitter este, dincolo de toate, o sursa inepuizabila de informatii. Cine vrea sa afle ce se intampla in oricare colt al lumii in timp real nu trebuie decat sa intre pe Twitter.

Recrutorii si managerii de resurse umane au inteles sursa inepuizabila de informatii care este Twitter si folosesc aceasta resursa in mai multe feluri. Aceasta retea de socializare poate fi o sursa de candidati care asteapta, persoane care o folosesc ca sursa de informatii, dar care pot fi targetati si de catre companiile care cauta angajati. In acest scop, postarea anunturilor de angajare pe Twitter le pot face accesibile unei categorii de candidati care nu se gasesc pe alte retele. Twitter ofera, de asemenea, posibilitatea postarii de anunturi de angajare gratis pe conturi corporate. Fiind prima retea de socializare care a folosit hashtagul, acesta poate fi cel mai bun instrument pentru targetare.

Facebook

Inca din 2010, Facebook este cel mai accesat site de pe internet, depasind Google. Adaugand si faptul ca detine informatii despre mai bine de 2 miliarde de oameni din toata lumea si din toate categoriile profesionale, este sursa cea mai consistenta atunci cand vine vorba de recrutare si angajare. Facebook gazduieste cele mai multe grupuri profesionale de pe intreg mapamondul, iar accesul la joburi de pe partea cealalta a Globului este la doar un clic distanta. In consecinta, postarile in grupurile specializate, anunturile de recrutare platite si targetate, precum si faptul ca este o sursa inepuizabila de informatii, atat profesionale, cat si personale, fac din Facebook cel mai bun instrument pentru a gasi oamenii potriviti.

LinkedIn

LikedIn este prin definitie o retea profesionala de socializare si a fost creata tocmai cu scopul de a oferi un loc comun profesionistilor de a se face cunoscuti, dar si recrutorilor de a gasi cei mai buni specialisti pe care ii cauta. LinkedIn este a doua cea mai populara retea de socializare si este probabil, in prezent, cel mai folosit instrument din social media pentru recrutare. Potrivit studiilor, peste 80% dintre angajatorii care recruteaza prin intermediul internetului folosesc LinkedIn ca prima sursa de candidati.

Atuul acestei retele de socializare sunt grupurile, care sunt foarte specializate si contin numai specialisti pe anumite domenii. Astfel, postarea de anunturi de recrutare pe aceste grupuri este cea mai buna varianta de recrutare a celor mai buni candidati. Sectiunile de discutii, intrebari si raspunsuri, comunitati si cea de joburi sunt, de asemenea, esentiale pentru cine vrea sa recruteze prin intermediul LinkedIn.

Studiu de caz Deloitte 

In urma cu cativa ani, divizia Deloitte din Olanda trebuia sa angajeze in interval de un an 1.000 de persoane, pe langa cei 4.600 de angajati pe care ii avea deja. Olanda este una dintre tarile putin ofertante in ceea ce priveste forta de munca (fiind o tara cu o populatie mica si foarte dezvoltata din punct de vedere economic), insa una dintre cele mai bune din Europa la social media. In consecinta, Deloitte a apelat la cel mai puternic instrument pentru recrutare pe care il avea la indemana si a infiintat un departament de “E-Recruiting”. Iar misiunea acestei echipe a fost sa recruteze prin intermediul retelelor sociale.

Pe langa faptul ca si-a construit unul dintre cele mai atractive site-uri de Cariere, echipa de “E-Rectuiting” a folosit retelele de socializare la capacitate maxima.

Twitter a fost folosit pentru a posta anunturile de angajare si pentru a aduce la cunostinta oamenilor postarile de pe blog. Toti recrutorii de la Deloitte au in cont de Twitter si toti posteaza.

Pe Facebook, s-au concentrat pe potentialii candidati. Compania a intrat in contact cu toti candidatii pasivi, pe care i-a tinut informati si cu care a construit relatii.

LinkedIn a fost folosita ca sursa de candidati cu experienta si specializati. Echipa de recrutare i-a cautat pe cei mai huni, pe baza recomandarilor, carora le-au dezvaluit oferta de angajare. De asemenea, au folosit grupurile, pentru a posta anunturi de angajare.

YouTube a fost folosit pentru a comunica potentialilor candidati conditiile de munca si ce inseamna sa te alaturi echipei Deloitte prin testimoniale si filmulete amuzante si atractive.

Rezultatul? Echipa de “E-Recruiting” de la Deloitte i-a angajat pe toti cei 1.000 de colegi de care compania avea nevoie in jumatate din timpul prevazut initial.

Concluzia? Retelele sociale sunt cel mai bun si mai la indemana instrument de recrutare care poate fi folosit in prezent.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics