Esti in cautare de buni manageri? Vezi cum ii poti identifica!

Se spune ca lider te nasti si nu devii. Parerile specialistilor in resurse umane sunt impartite pe acest subiect, unii dintre ei sustinand ca regulile de baza in gestionarea unei echipe de oameni se pot invata si  abilitatile se pot dobandi prin experienta.bun manager

Lipsa unor valori comune, a sensibilitatii si a empatiei sunt insa caracteristici care de multe ori lipsesc in relatia dintre manager si echipa sa, ceea ce face lucrul impreuna dificil. Abilitatile si tehnicile de lucru se pot dobandi, dar credintele, valorile si atitudinea proactiva sunt mai greu de dobandit.

Mai jos sunt cateva dintre cele mai frecvente greseli pe care le fac managerii, in relatia lor cu oamenii cu care lucreaza. Unele dintre ele par nesemnificative, altele par usor de indreptat. Important este ca managerii sa-si dea seama de ele si sa aiba disponibilitatea de a le rezolva si de a nu le mai repeta.

  1. Nu-i vad pe angajati dincolo de job. Angajatii sunt oameni, traiesc in afara biroului o viata diferita, iar uneori aceasta viata poate avea efecte benefice sau negative asupra muncii lor de la birou. Daca inteleg aceste aspecte, managerii vor putea gestiona mai usor o serie de comportamente ale angajatilor. Sa stie ce se intampla in viata fiecaruia dintre ei, sa stie prin ce greutati trec si sa-si ofere ajutorul, toate aceste lucruri vor fi de ajutor in anticiparea unor situatii si rezolvarea lor mai rapida si fara repercusiuni.
  1. Devin prieteni cu angajatii lor. Aceasta situatie poate fi generata de prima, despre care am vorbit mai sus. Unii manageri duc atat de departe relatia cu angajatii, incat ajung la stadiul de prietenie si nici acest lucru nu este corect intr-un raport de munca. Managerul trebuie sa stie prin ce trece angajatul sau in viata personala, dar acest lucru nu inseamna ca ii va deveni psiholog sau consultant in casnicie si/sau in cresterea copiilor. Cand relatia dintre manager si angajatul sau devine prea apropiata, pot aparea, in primul rand, favorizarea acestuia si tendinta de a-i trece cu vederea mai usor anumite comportamente atunci cand greseste. Iar aceste lucruri nu sunt corecte fata de ceilalti colegi si fata de bunul mers al lucrurilor din punct de vedere profesional.
  1. Nu stabilesc o directie clara. De cele mai multe ori, managerii esueaza in relatia cu angajatii lor pentru ca nu creeaza niste standarde si nu le dau tinte clare catre care acestia sa se indrepte. Daca angajatii trebuie sa ghiceasca ce vrea managerul de la ei si unde ar trebui sa ajunga, rezultatele vor fi nesatisfacatoare, iar relatia compromisa. La acest capitol, managerul trebuie sa stie sa mentina o balanta foarte echilibrata intre rigiditate si flexibilitate. Un echilibru care sa-i permita sa ofere echipei directia care trebuie urmata, dar fara a dicta si fara a distruge capacitatile si implicarea angajatilor.
  1. Nu ofera angajatilor posibilitatea sa faca micromanagement. Sa oferi niste directii echipei este una, sa controlezi fiecare pas pe care il face este altceva. Un bun manager trebuie sa le ofere angajatilor sai incredere si trebuie sa-i lase sa ia decizii si sa se descurce. Si trebuie sa-i asculte. Cand angajatii stiu ca sunt auziti si ascultati, se simt importanti si respectati. Si nimic nu este mai valoros intr-o companie decat o resursa umana demna, increzatoare in fortele proprii si puternica.
  1. Nu ofera angajatilor suficient feedback. In opinia specialistilor in resurse umane, feedback-ul este cel mai important instrument pe care managerul il are la indemana pentru a construi o relatie corecta si de incredere cu propriii angajati. Feedback insemna si sa lauzi echipa cand lucreaza impecabil, dar si sa oferi sfaturi si directii de urmat. Prin feedback se poate imbunatati performanta, se pot identifica si continua idei si proiecte si se poate dezvolta o relatie sanatoasa bazata pe sinceritate si corectitudine. Un manager care nu are in setul sau de valori aceste doua componente nu va fi niciodata un manager impecabil.
  1. Ignora viziunea angajatilor. Perspectiva angajatilor este una valoroasa, avand in vedere ca acestia lucreaza in fiecare zi cu lucruri cu care managerul nu intra in contact atat de des. Sa ignori viziunea angajatilor si/sau sa minimizezi contributia lor vor duce la slabirea increderii in ei insisi si-i vor face sa creada ca opinia lor nu conteaza. Din contra, opinia angajatilor este cea care conteaza cel mai mult, iar un bun manager stie cand sa-si asculte angajatii si sa le ia in considerare ideile si propunerile.
  1. Nu isi asuma responsabilitati. Managerii sunt responsabili de tot ceea ce se intampla in departamentul lor. Din nefericire, sunt foarte multe situatiile in care succesele sunt asumate de intreaga echipa in frunte cu managerul, iar esecurile si le asuma doar cel care greseste. Un bun manager ia asupra sa problemele care apar in implementarea unui proiect si le rezolva mai departe cu seful lui direct. Iar in interiorul echipei va incerca sa identifice ceea ce nu functioneaza si sa repare. Sa-si arunce angajatul in fata superiorilor si sa gaseasca scuze pentru a se disculpa sunt comportamente care mai devreme sau mai tarziu vor duce la slabirea increderii si la un conflict ireversibil intre manager si echipa sa.
  1. Nu reactioneaza rapid in situatii de criza. Capacitatea de a reactiona rapid si de a rezolva probleme este una dintre calitatile de baza ale unui bun manager. Cea mai mare greseala a managerilor este sa se distanteze de probleme sau sa le ascunda sub pres, considerand ca acestea se vor rezolva de la sine. O astfel de atitudine nu va face decat sa accentueze lucrurile care nu functioneaza, pana la momentul la care situatia devine foarte greu sau chiar imposibil de rezolvat. Iar prapastia dintre angajati si managerul lor se va adanci.

Asadar, ce trebuie sa caute angajatorii atunci cand recruteaza un manager de echipa? Pe scurt, acesta trebuie sa aiba urmatoarele caracteristici.

Caracteristicile unui bun manager

  • Sa valorizeze oamenii;
  • Sa stie sa comunice si sa asculte;
  • Sa stie sa ofere si sa primeasca feedback;
  • Sa creeze un mediu in care angajatii sa se simta de folos, care sa le ofere incredere in ei si putere deplina asupra a ceea ce fac;
  • Sa stie sa pastreze echipa motivata si responsabila fara masuri punitive;
  • Sa-si demonstreze calitatile de lider si sa stie sa stabileasca o directie clara;
  • Sa stie sa formeze o echipa si sa creada in ea.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics