Cum il transformi pe angajatul-problema in angajatul-model

angajatul problema

Dupa zeci de interviuri de angajare, ai gasit persoana care sa aiba experienta si abilitatile necesare pentru un post. A trecut cu bine si de perioada de proba insa, dupa un timp, a devenit cosmarul oricarui manager: intarzie la serviciu, ii ia foarte mult sa isi termine sarcinile sau nu le face bine, ba mai mult decat atat, mai poate fi si impertinent cand le vorbeste colegilor sai. Aceasta este o problema cu care se poate confrunta oricand orice organizatie, de la una cu putini angajati si pana la o multinationala.

Cum se poate comporta un angajat – problema

Iata mai jos cateva ”simptome” pe baza carora iti poti da seama ca ai de-a face cu un angajat – problema! Un angajat neproductiv se poate plange tot timpul, nu cauta solutii ca sa rezolve probemele, gaseste intotdeauna scuze. Mai mult, un astfel de angajat isi poate pierde usor autodisciplina, manipuleaza persoanele care lucreaza direct cu el, iar comportamentul sau nu se incadreaza in standardele impuse de companie pentru ceea ce inseamna atitudine sau prezenta (intarzie, lipseste destul de des). De asemenea, un angajat problema este cel care deseori refuza anumite sarcini si spune adesea ca are probleme in familie.

In situatia in care ai constatat ca ai un angajat – problema in companie sau atunci cand descoperi o problema de productivitate a unui angajat din echipa ta, aceasta trebuie abordata rapid si eficient. Este nevoie de rabdare si de cateva tehnici ca sa il aduci pe calea cea buna si chiar sa il transformi intr-unul dintre cei mai buni oameni ai tai.

Primul pas spre rezolvare: gasirea cauzei

Cand te confrunti cu un astfel de angajat, nu te grabi sa il concediezi, pentru ca poti pierde o persoana cu potential pentru companie! Gandeste-te la toate aspectele care ar fi putut duce la situatia de criza si raspunde-ti mai intai tu, ca superior, la cateva intrebari: “De cand a inceput sa se poarte asa? “Care ar fi putut fi cauzele?”, “Oare si eu am contribuit cu ceva la asta?“! Apoi, dupa ce iti dai niste raspunsuri, incepe sa cauti solutia care se potriveste cel mai bine!

Nu il pune la colt, ci spune-i ca in situatia lui exista probleme de performanta, expune-le si pune-i intrebari pentru a stabili cauza! Chestiunea ar putea fi personala: poate are probleme cu sotul/sotia sau copii ori este vorba despre o boala. Poate are dificultati cu un coleg sau un conflict de personalitate, care ii afecteaza performanta. Nu aborda o atitudine acuzatoare, ci adopta un ton calm, fii deschis si intelegator astfel incat sa poti primi raspunsuri sincere, care iti vor fi de mare ajutor in gasirea solutiei!

Ai mai jos o serie de tehnici care au dat rezultate in situatii similare si pe care le poti prelua sau adapta, dupa caz, astfel incat situatia actuala sa se transforme intr-una fericita. In primul rand, fa o evaluare a angajatului! In unele cazuri, motivul pentru care un salariat nu da randament poate fi o lipsa de motivatie individuala. Se poate intampla sa nu se potriveasca postului si sa fie eficient in cu totul alt departament. Asa ca ii poti oferi sansa sa se relocheze in cadrul companiei. In al doilea rand, o alta tactica pe care o poti aborda este sa stabilesti impreuna cu angajatul – problema cateva obiective realizabile, intr-un interval anumit de timp. Pot fi saptamanale, bilunare sau lunare. Stabiliti intalniri pentru a evalua progresul si sa verificati impreuna daca s-a ajuns la rezultatele dorite! In evaluarea situatiei, ar trebui sa tii cont si de recompensele financiare. Se poate intampla ca lipsa productivitatii sa fie o consecinta directa a faptului ca angajatul nu se mai simte motivat financiar. Oamenii, prin natura lor, au nevoie de un motiv pentru a munci din greu si de a-si atinge obiectivele. In timp ce unii se simt suficient de stimulati doar pentru ca isi pastreaza locul de munca, altii pot avea nevoie de stimulente financiare. In cazul in care nu este posibil, poti cauta si gasi si metode de stimulare non-financiara.

Deschidere si dialog                                 

Este foarte important in orice situatie in care te confrunti cu aparitia unui angajat – problema, sa ai o atitudine deschisa si sa il inviti la dialog. De exemplu, daca ajungi sa ii propui angajatului cateva solutii de remediere a situatiei, spune-i si ce ai vrea sa se imbunatateasca in relatia cu el. Dupa ce ai propus modificarile, intreaba-l ce parere are, daca el crede ca sunt alegeri bune. Roaga-l, de asemenea, sa iti spuna si el cateva idei! In cazul in care angajatul este defensiv, intreaba-l ce ar face daca ar fi in locul tau! Nu ii critica ideile sau atitudinea, pentru ca, din pacate, foarte putini sunt cei care raspund bine la critici! Fii deschis fata de angajatul in cauza, pune-i intrebari deschise, astfel incat sa ii lasi posibilitatea sa se exprime! Evita sa revii la greseli din trecut, pentru ca se poate ajunge la ranchiuna, care este total neproductiva.

Trateaza-l ca pe un adult!

Uneori, angajatii mai vechi in companie ori cei cu functii de conducere ii pot trata pe cei cu mai putina experienta sau pe cei pe care ii considera insuficient de motivati ca pe niste copii. Le spun ce sa faca, ii verifica des sa vada daca au facut intocmai asa cum li s-a spus. Totul se rezolva prin autonomie si incredere. Spune-i angajatului numai ce are de facut si lasa-l pe el sa gaseasca solutia! O sa fii chiar si tu surprins de rezultate, pentru ca nemaisimtind atata presiune, va deveni mult mai productiv.

Arata-ti recunostinta! 

Rezultatele mai multor studii efectuate pe parcursul a zece ani pe mai bine de 200.000 de salariati din companii din toata lumea au demonstrat ca angajatii care lucreaza in medii unde le sunt recunoscute meritele (nu trebuie sa recurgi la metode sofisticate, ci prin metode simple: un email de multumire, o strangere de mana, un “multumesc!” spus in fata colegilor) sunt mult mai productivi.

In concluzie, abia in cazul in care niciuna dintre optiunile de mai sus nu functioneaza si nu vezi nicio imbunatatire in ceea ce il priveste pe angajatul – problema, poti sa te gandesti si la solutia concedierii.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics