Cinci generatii la birou: Cum gestionam bunicii care lucreaza in acelasi loc cu nepotii si de ce avem nevoie de toti

generatii la birouManagerii zilelor noastre sunt pusi in fata unei provocari fara precedent: pot intalni situatii in care toate cele cinci generatii de indivizi care alcatuiesc societatea actuala se pot intalni in acelasi birou. Fiecare cu propriul stil de viata, propria viziune asupra muncii si prioritatile sale. Iar managerii care se confrunta cu o astfel de situatie trebuie sa invete sa o gestioneze astfel incat fiecare dintre angajati, indiferent de generatia din care provine, sa ofere tot ce stie si sa se integreze in colectivul din care face parte, indiferent de varsta.

Datorita cresterii sperantei de viata si a majorarii varstei de pensionare in majoritatea economiilor occidentale, nu sunt putine cazurile in care la un loc de munca se pot intalni reprezentanti ai tuturor celor cinci generatii de indivizi din care este formata societatea in prezent. Nu de putine ori, in special in SUA, exista in aceeasi companie angajati care le povestesc colegilor mai tineri despre vremurile grele din timpul Marii Depresiuni sau despre razboiul din Vietnam ori despre Woodstock si perioada “Flower Power”. Iar asa-numita “Generatie Apple” isi invata colegii de varsta bunicilor lor cum sa lucreze in Cloud, cum sa-si faca selfie sau cum sa-si foloseasca activ contul de Instagram.

Sunt cinci generatii una mai diferita ca alta. In opinia specialistilor in resurse umane, companiile care au angajati din fiecare dintre ele nu pot fi decat norocoase. Pentru ca fiecare vine cu o alta etica a muncii, cu aptitudini diferite, cu alte obiective si alt mod de a si le atinge. Si, cel mai important, toti au de invatat unii de la altii, fie ca vorbim despre rebelii anilor ’90 care pot fi “cumintiti” de cei care au prins cateva crize financiare si stiu cum se construieste ceva de la zero, fie ca vorbim despre generatia parintilor nostri pe care Millennials si Generatia Z o ajuta sa isi faca introducerea in era digitala.

Genaratii la birou si caracteristici:

Traditionalistii  – cei nascuti inainte de 1945, supranumiti si “copiii crizei”, fiind influentati de Marea Depresiune si al Doilea Razboi Mondial. Caracteristici: loiali, respecta autoritatea, au o etica a muncii impecabila, se poate conta pe ei, au abilitati avansate de comunicare si de relationare interpersonala.

Li se mai spune “cei batrani si intelepti” si datorita acestor caracteristici, sunt persoanele cele mai avizate sa rezolve o situatie de criza, nu neaparat datorita cunostintelor pe care le au in domeniu, cat mai ales rabdarii si sangelui rece cu care cantaresc lucrurile si iau decizii in consecinta. Traditionalistii sunt acei angajati cu o etica a muncii care nu le permite sa lase lucrurile nerezolvate, stau la serviciu atat cat este nevoie pentru a face totul asa cum trebuie si au un respect deosebit fata de autoritate. Pentru ei, respectul este foarte important si considera ca l-au castigat de-a lungul zecilor de ani in campul muncii, experienta care le ofera si un anumit statut in societate si la locul de munca. Traditionalistii sunt mentorii perfecti pentru ultimii veniti la birou, chiar si pentru managerii mai tineri. Apreciaza respectul atat fata de ei, cat si fata de munca lor, iar managerii care vor ca un lucru sa iasa bine trebuie sa-l dea in grija unui senior.

Baby Boomers – nascuti intre 1946 si 1964, supranumiti si “Generatia Woodstock”. Influentati de razboiul din Vietnam si schimbarile sociale de dupa razboi. Caracteristici: au o educatie inalta, pun la indoiala autoritatea, au calitati excelente de lucru in echipa si fac cu bine fata deadline-urilor stranse si proiectelor aparute pe ultima suta de metri.

Cuvantul “workaholic” a aparut prima data in relatie cu aceasta generatie. Sunt competitivi si de cele mai multe ori isi sacrifica viata personala pentru a-si indeplini tintele propuse in cariera si pentru a ajunge acolo unde si-au propus. Ca si in cazul Traditionalistilor, considera ca au un anumit statut in societate si, de aceea, cer respect din partea celorlalti. Au principii morale puternice, sunt buni cumunicatori, au experienta si pot fi un model excelent pentru generatiile mai tinere.

Generatia X – nascuti intre 1965 si 1980. Supranumiti si “Generatia cu cheia de gat”, provin in general din parinti divortati. Caracteristici: independenti, preocupati de familie, nu tolereaza birocratia, sunt critici, muncitori si responsabili.

Este prima generatie care se distanteaza destul de mult de cele anterioare. Desi au o etica a muncii sanatoasa, nu sunt loiali companiei, considerand ca loialitatea se castiga, nu este un dat. Este prima generatie care intra in contact cu tehnologia anilor ’80-’90 si sunt cei care au facut posibila expansiunea digitala din zilele noastre. Nu tolereaza prea bine ierarhiile si considera ca respectul se castiga prin performanta, nu prin experienta si vechime. Apreciaza oportunitatile de training oferite de angajatori, dar si recompensele in bani pentru performantele individuale. Sunt foarte independenti si ii incurajeaza si pe ceilalti sa gandeasca liber si sa fie la randul lor independenti.

Generatia Y  (Millennials) – nascuti intre 1981 si 1995. Influentati de tehnologie si crescuti de parinti grijulii. Caracteristici: socializeaza usor, sunt loiali, aplecati catre tehnologie, responsabili social, tin foarte mult la echilibrul intre viata personala si cea profesionala.

Millennials tocmai au depasit Generatia X, devenind astfel cea mai numeroasa generatie actuala de angajati. Aceasta generatie este departe de a fi un fan al statului la job si nu vrea sa impresioneze pe nimeni. Considera ca respectul trebuie castigat prin performanta, nu prin ierarhii. Nu sunt loiali si nu au nicio problema sa-si paraseasca angajatorul daca gasesc oportunitati mai bune pentru dezvoltarea lor profesionala in alta parte. Tin foarte mult la viata personala si la un anumit stil de viata pe care il au, iar programul de lucru flexibil poate conta in alegerea unui job, in defavoarea banilor. Au intrat in contact cu tehnologia din copilarie, prin urmare, sunt priceputi la tot ce tine de digital si tehnologii inovatoare. Sunt concentrati pe dezvoltarea personala si profesionala si sunt dispusi sa participe la cursuri de perfectionare si de training. Buni comunicatori, se asteapta in permanenta de la manageri sa comunice cu ei si sa le ofere feedback. Sunt foarte optimisti si plini de energie si ii pot inspira si pe ceilalti.

Generatia Z – cei nascuti dupa 1995, supranumiti si “Generatia Facebook” sau “iGen”, crescuti intr-o lume influentata de mass-media. Caracteristici: dependenti de tehnologie, foarte apropiati de parinti, toleranti, implicati in activism social si ecologist, responsabili cu banii lor, au educatie financiara, crescuti fiind in plina criza financiara.

Abia intrata pe piata muncii, inca nu se stiu foarte multe despre aceasta generatie. Se stie insa ca sunt copiii care au folosit un telefon, computer sau tableta inainte de a invata sa vorbeasca si sa mearga. Prin urmare sunt, fara indoiala, cei mai buni la tot ce inseamna tehnologie, social media, comunicare online. Este generatia care isi petrece cea mai mare parte a vietii pe internet, prin urmare, joburile din aceasta zona li se potrivesc perfect.

Cum integram la locul de munca toti acesti indivizi atat de diferiti? Specialistii in resurse umane recomanda intalniri comune in care fiecare isi expune punctul de vedere, iar deciziile se iau numai dupa ce fiecare dintre participanti si-a exprimat parerea. De asemenea, lucrul in echipe mixte si comunicarea permanenta vor face mai usoara integrarea si colaborarea intre aceste tipuri diferite de oameni.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics