Care sunt cele mai simple strategii de rezolvare a conflictelor in companii

conflicte in companii

Mai devreme sau mai tarziu, in orice companie apar conflicte de munca mai mici sau mai mari, care nu numai ca strica atmosfera, dar pun piedici si eficientei. Motivele de cearta sunt variate, de la munca in conditii de presiune pana la faptul ca angajatii trebuie sa faca echipa cu oameni cu care nu au nimic in comun.

Exemple de conflicte de munca pot fi multe, de la o neintelegere legata de chestiuni tehnice si pana la viziuni diferite asupra unui proiect. Pentru medierea conflictelor de munca intre angajati intotdeauna este nevoie de interventia unui lider, a unui manager, pentru a calma spiritele si atmosfera, astfel incat mediul de lucru sa nu fie unul ostil, ci placut.

Pentru a stinge eficient aceste situatii de criza, un manager poate sa abordeze mai multe strategii de rezolvare a conflictelor. Acestea difera in functie de cauzele care au dus la aparitia problemei.

Conflicte in companii: cele mai intalnite cauze

– deficit de resurse (finante, personal, echipamente);

– diferite atitudini, valori sau perceptii ale angajatilor din companie;

– neintelegeri referitoare la obiective, prioritati, interese;

– comunicarea ineficienta;

– rolurile si responsabilitatile nu sunt clar stabilite.

Conflictele mai pot aparea si pentru ca probleme din trecut au fost lasate nerezolvate, dar si din cauza lipsei unui program de training ori a suprasolicitarii. Rupturile se pot crea intre doi sau mai multi oameni din companie, dar si intre mai multi membri ai aceluiasi grup, cat si intre departamente diferite. In astfel de situatii, un manager trebuie sa identifice conflictul, apoi, fie de unul singur, fie cu ajutor de la alti superiori, sa abordeze cea mai buna tehnica pentru a calma spiritele.

Un plan de actiune

Pentru solutionarea conflictelor, orice manager are nevoie de un plan de actiune. Mai intai, trebuie identificate problemele, apoi analizate. Pasul urmator este sa inceapa sa adune date de la toate partile implicate, apoi sa caute solutii. Odata gasite variantele de rezolvare, trebuie si ele analizate, apoi creat un plan de actiune. El va fi pus in aplicare nu inainte de a mai fi evaluat inca o data.

Compromisul

Atunci cand o decizie trebuie luata rapid, iar cei implicati in conflict vin de pe aceeasi pozitie in companie, o solutie ideala este compromisul. Fiecare va trebui sa cedeze la o idee sau la o cerinta care a contribuit la creearea conflictului.

Sedintele, o metoda de calmare a spiritelor

Cu o pregatire in prealabil (managerul aduna toate datele referitoare la cauzele conflictului) si cu regulile companiei in fata, sedintele sunt un bun mod de a solutiona conflictele dintr-o echipa. Managerul poate sa ii ceara fiecarei parti implicate sa isi spuna punctul de vedere, intr-o scurta prezentare. Punandu-i pe toti la aceeasi masa si facandu-i sa vada totul obiectiv, cresc considerabil sansele de a rezolva conflictul cat mai repede.

Medierea conflictelor de munca, o alta solutie

Folosita de multinationale, dar si de companiile mai mici, medierea este una dintre cele mai bune tehnici pentru a rezolva situatiile de conflict. Este invitata o a treia persoana sau chiar mai multi mediatori, care nu au nici o implicare directa in conflict, care ii ghideaza pe cei implicati in asa fel incat sa ajunga la o solutie. In managementul conflictului, mediatorul va judeca impartial, fara sa fie influentat de emotii, va folosi tehnici prin care sa faca partile implicate sa comunice, sa isi spuna punctele de vedere. Mediatorul nu are puterea de a lua decizii, el este cel care ii face pe cei implicati sa isi dea seama de greseli si sa ajunga la o solutie.

Abordarea directa

Cand conflictul are loc intre doi angajati, managerul sau team leader-ul poate sa ii aduca pe acestia sa discute fata in fata. Este un mod eficient de comunicare, pentru ca le da celor implicati ocazia sa se foloseasca si de limbajul non-verbal, se poate strecura chiar si un zambet, pentru a detensiona atmosfera. Un bun manager arata mereu ca este deschis, ca intelege ambele parti si ii incurajeaza pe cei implicati sa isi spuna intotdeauna punctul de vedere cu mult calm.

In orice organizatie, angajatul trebuie sa stie la cine sa mearga atunci cand are o problema, dar si sa stie ca plangerea lui va fi luata in serios.

In momentul in care un manager afla de existenta unui conflict, este indicat sa inceapa o mica investigatie, este o buna solutie care tine de managementul conflictelor in organizatii. Are nevoie si de timp sa vorbeasca direct cu unii dintre colegii celor implicati, sa asculte mai multe puncte de vedere. Poate cere, la randul lui, ajutor de la un superior.

Un manager sau team lider trebuie sa aiba rolul si de a incuraja comunicarea intre angajati si echipe, sa stabileasca norme si proceduri clare, care sunt o metoda foarte eficienta de evitare a conflictelor.

Angajatii trebuie sa primeasca feedback

Un conflict la serviciu se naste si din cauza ca intre colegi sau intre echipe si departamente exista dificultati in a da un feedback eficient. Cand oamenii nu primesc feedback, fie devin frustrati, pentru ca au impresia ca munca lor nu conteaza si atunci va scadea si interesul lor pentru urmatoarele sarcini, fie vor face aceleasi greseli, pentru ca nimeni nu le-a spus daca a fost bine sau nu ceea ce au facut sau au fost vag informati referitor la greselile lor.

Insa in momentul in care primesc un feedback util si eficient din partea managerului, situatia se schimba. Liderii trebuie sa aiba o atitudine pozitiva in momentul in care dau feedback, sa furnizeze cat mai multe detalii si sa ii incurajeze pe cei din echipa sa puna intrebari daca ceva le-a ramas neclar.

Comments

comments

Ultimele noutati
Cele mai citite articole
Web Statistics